Laatste dag Hanoi en onderweg naar Hue

5 april 2013 - Hue, Vietnam

Hanoi City Centrum, donderdag

Vanmorgen rustig aan gedaan, uitgebreid ontbijt gehad en daarna met een kaart van de stad, we zijn echte toeristen, het oude centrum van de stad ingegaan, want zoals ik op dag 1 al schreef heeft in het oude centrum elke straat een eigen ambacht. Er zijn 36 straten dus we hadden ze nog lang niet allemaal gezien.
We zijn naar een “tunnelhuis”geweest, dit is geen echte tunnel, maar ze worden zo genoemd omdat ze heel smal en lang zijn. Het is gezellig om door alle straatjes te wandelen, er is ook een straat met allemaal van die Chinese versieringen en heel veel vuurwerk dat gewoon op straat en in de winkeltjes ligt. Alles is bomvol op elkaar gebouwd, en de scooters vliegen je links en rechts om de oren.
Het verkeer is hier een chaos, je mag alles, links en rechts inhalen, de rotonde de verkeerde kant nemen, oversteken moet je gewoon dwars door alle verkeer doen. In het begin weet je niet waar je beginnen moet, maar het went snel, gewoon de straat op en lopen. We zagen straks een blinde man en Wim zei dat ze dus wel kijken waar ze rijden anders was die man niet zo oud geworden, ha,ha.
Na de middag hebben we ons rond laten fietsen door de Franse wijk van Hanoi en hier zie je veel verschil met het oude gedeelte. Alles is wat chiquer, maar het ziet er niet gezelliger uit.
Die fietsen zijn wel leuk, er zit voorop zo´n stoel vanwaar je alles goed kunt zien.
S´avonds zijn we naar het poppentheater geweest, dat schijnt “wereldberoemd” te zijn dus wij hadden zoiets van dat moeten we gezien hebben, nou geweldig, na een dans van de “poppen” hadden wij het wel gezien. Wij dachten nog het zal wel aan ons liggen, maar er zaten veel mensen te slapen dus wij waren niet de enigen die het saai vonden, maar ach we waren een avond van de straat.
We hebben trouwens nog helemaal geen Nederlanders gehoord of gezien.

Hanoi - Danang vrijdag,

Vanmorgen vroeg om 6 uur naar het vliegveld voor de binnenlandse vlucht naar Danang en als je daar aankomt vallen meteen 2 dingen op: als eerste de gigantische hitte en als tweede het ziet er niet zo armoedig uit, verzorgder. We moesten 2 uur rijden om bij onze volgende bestemming Hue te komen. Over de bergen, prachtige uitzichten en zo groen.

prachtige bonsaibomen
Het landschap is al zo anders, lijkt heel erg op Thailand. We zitten in een Friendly B&B in het centrum, maar we hebben meteen fietsen gehuurd, dat gaat nog enigszins, wandelen is gewoon te heet. In Hanoi heb je 4 jaargetijden net als bij ons, maar hier in Hue heb je er maar 2, heet en heter!
Vanmiddag aan de kant van de weg met locals wat gedronken en dat was zo leuk, ze riepen ons en ze hadden van allerlei hapjes te eten en vroegen of wij bij hun wat wilden drinken, daar kun je toch geen nee op zeggen. Het is zo lachen want ze hebben hier allemaal van die hele kleine lage stoeltjes, ik kan er nog op zitten maar Wim lukt dat echt niet, dus een grote stoel uit één of ander huis laten komen en de pret kon beginnen.
Morgen gaan we al vroeg een fietstoer maken, je moet hier alles in de ochtend doen, zodat je s´middags naar het strand kunt.

Groetjes Wim en Monica

buxus