Hoa Lu en Tam Loc

3 april 2013

Woensdag 3 april 2013

Vanmorgen werden we vroeg opgehaald voor onze toer naar Hoa Lu en Tam Coc, de namen alleen al!!
Het regende pijpenstelen, maar het blijft wel gewoon warm dus was het niet erg om 2 uur in een aircobusje te zitten. Wel lachen want de mensen zijn hier zo vriendelijk en bijna bang om iets verkeerd te doen, vanuit de ingang van het hotel naar de auto komen ze aanrennen met paraplu´s, je zou maar eens nat worden. Voor ons hoefde dat niet maar de jongen zei dat we echt de paraplu ook mee moesten nemen voor de trip, dus paraplu ging ook mee. Vervolgens is het de hele dag droog gebleven. We weten inmiddels dat het hier elke morgen regent en later opklaart.
Toen we bijna bij onze bestemming waren was er een gigantische knal en ja hoor, we hadden een klapband. Verderop was een garage en binnen werkelijk 3 minuten hadden ze er een nieuwe band opliggen en konden we onze reis vervolgen.
Onze 1ste stop was bij tempels van weet ik hoeveel koningen, het begin van het verhaal was nog wel om aan te horen maar Wim en ik keken elkaar aan en hebben de tempels verder zelf bekeken.
De offeringen aan de koningen zijn hier wel anders dan in Thailand en Bali, daar offeren ze met bloemen en fruit, hier niet; hier offeren ze bier, wodka, chips, koekjes een heel raar gezicht, maar Wim en ik denken dat als iedereen weg is ze er zelf mee aan de slag gaan.
We gingen lunchen bij een aller-leukst restaurantje en het was heerlijk, Vietnamees eten is zoals overal in Azië gewokt met rijst, vlees en warme groente.
De kanoboottocht stond nu op het programma, met z´n tweeën in een bootje en je werd geroeid, iedereen kreeg 1 roeier, maar wij natuurlijk 2. Omdat Wim zo groot is kwam er naast hem een klein vrouwtje te zitten die meeroeide want voor het tegen gewicht kan het niet zijn geweest.
Heel typisch de meesten roeiden met hun voeten, wel een goeie training voor de beenspieren.
Het was prachtig, tussen de bergen door de rijstvelden, in grotten wat is natuur toch mooi.
Eenmaal terug stonden de fietsen klaar om de omgeving te gaan verkennen, en dat is leuk. Je kunt hier echt goed fietsen, wederom door rijstvelden en dorpjes. In de stad is het levensgevaarlijk om te fietsen maar hier, heerlijk.
Morgen hebben we alweer de laatste dag in Hanoi om vrijdag met een binnenlandse vlucht naar het zuiden te vliegen.

Lieve groetjes aan iedereen Wim en Monica