2 daagse Husky Wildernis Safari

18 februari 2020 - Muonio, Finland

We starten onze reis op maandag met een twee daagse husky safari. Je gaat naar een huskyfarm waar ieder zijn team van husky’s voor de twee dagen krijgt zodat de honden aan je kunnen wennen.  Er wordt uitleg gegeven hoe je de husky’s in moet spannen voor de slee, bij een tweedaagse safari heeft iedereen een eigen slee, je kan er niet met tweeën erop. De bagage wordt in de zak op de slee gedaan, evenals het eten en drinken dat mee moet voor de twee dagen.

We zijn met een groep van 11 personen, 5 Belgen, 1 Duitsers. 1 Zwitserse en wij met z’n vieren en we hebben 2 gidsen.Huskyfarm

Na een uur kunnen we op pad, en het is al gelijk ongelooflijk mooi. Je staat achterop en de husky’s willen alleen maar lopen, je moet ze constant afremmen, maar het is geweldig. De natuur is echt niet te beschrijven mooi, het gevoel dat je hier hebt, het dagelijkse leven is helemaal weg. Het is echt genieten van de stilte.  Op een gegeven moment gaat mijn slee wel heel erg ver naar rechts en ik val met slee en al om, de slee gaat weer recht en de husky’s rennen er vandoor, mijn gids kan hen een eind verder tegen houden, ik ga een stuk, zittend op de slee van Wim mee, en daar blijkt dat er een touw gebroken is waardoor de slee naar rechts ging.  Het touw wordt weer gemaakt en we kunnen weer verder.

Alleen wit en stilte           OnderwegWinter wonderland

De lunch is in de wildernis, vuurtje maken en koken maar. Fins brood met rendiervlees en saus, smaakt goed.  Een toilet is er onderweg niet dus als je moet doe je dat ergens buiten, gelukkig hoeven we niet, ha ha.

Lunchen

Laat in de middag komen we bij de wildernishut aan, waar we de nacht doorbrengen.

De husky’s ontdoen we van de slee en hun tuigen en we leggen ze aan kettingen, ze maken zelf een gat in de sneeuw waar we hooi in leggen en dan slapen ze daar vannacht in.

Slaapplaats huskys                     Wildernis hut

We leggen de bagage binnen en gaan dan buiten soep voor de honden maken.

Als de honden verzorgt zijn gaan we aan de koffie.  Er is gelukkig wel een toilet en elektriciteit in de hut.   De gids maakt het avond eten, rendier met aardappelpuree en vruchten, en als toetje cake.  S’avonds ook nog het geluk gehad om een stukje Noorderlicht te zien.

Noorderlicht bij wildernishut

De volgende morgen om half 8 gaan we de honden voeren, om 8 uur ontbijten, de hut opruimen voor de volgende bezoekers.  Honden worden weer ingespannen en om 10uur vetrekken we voor weer een dag husky sleeën in de wildernis.                                                                Het is wederom een geweldige dag, we gaan vandaag over verschillende bevroren meren, een aparte ervaring.  Lunch weer in de buitenlucht op een kampvuur maken we worstjes van rendiervlees  warm.

Prachtig weer                Pauzeren                 Over meren sleeën                         We gaan vertrekken voor dag 2

Aan het eind van de middag zijn we weer terug op de huskyfarm, wat een fantastische ervaring.  We tuigen de husky’s weer af en geven ze soep.

We kunnen iedereen aanraden, die hierheen gaat, om een 2 daagse huskysafari te doen, je  bent meer 1 met de husky’s, je hebt een slee alleen, dus je moet het zelf doen en om alleen door de intense stilte te gaan met een slee honden is een niet uit te leggen ervaring, je komt geestelijk helemaal tot rust. Je ziet alleen maar wit, geen huizen, wegen of wat dan ook van de bewoonde wereld.  Deze excursie mag echter pas vanaf 18 jaar, dus met kleine kinderen heeft het geen zin om naar dit gedeelte van Lapland te gaan.

1. Frank en Ceciel:
    26 april 2020
    Wat heerlijk om het verhaal nog een keer na te lezen.