Eerste indrukken van Vietnam

2 april 2013 - Hanoi, Vietnam

Dinsdag 2 april 2013.

Bij aankomst op het vliegveld moet je eerst je visum in je paspoort zien te krijgen, dat hebben we thuis al aan moeten vragen anders krijg je geen toestemming om het land in te komen. Dus naar de balie om alles in te leveren, wachten tot je naam afgeroepen wordt, en dat is leuk want Nederlandse namen zijn moeilijk uit te spreken voor de kleine Vietnamezen. Maar we hebben een mooie sticker in ons paspoort geplakt gekregen en viola we zijn in Vietnam!!!

Visum Vietnam           stempel visum
De eerste indruk van Vietnam: heel groen land, echt Azië een wirwar van mensen, auto’s en heel veel scooters, althans dat is hier in Hanoi waar we nu zijn, dit is een grote stad dus ook logisch dat er zoveel verkeer is.
Bij aankomst in het hotelletje in Hanoi werd meteen duidelijk dat het een giga stad is, en omdat wij natuurlijk geen Vietnamese straatnaam borden kunnen lezen moeten we meteen herkenningspunten maken zodat we het ook weer terug vinden. Ons onderkomen staat in een heel smal straatje midden in het oude centrum van Hanoi. De stad heeft eigenlijk 2 kanten, het oude en het nieuwe gedeelte gescheiden door een groot meer. In het oude gedeelte zijn alle straatjes ingedeeld in de ambachten van vroeger, dus: één straatje met alleen maar schoenen (hier wil ik niet meer weg!!!) één straatje met alleen maar slagers, één met bloemen, één met groente en fruit, ga zo maar door alle straten hebben hun eigen ambacht. In het nieuwe gedeelte is het zoals bij ons.
Maar alles is hier zo gemoedelijk, de handel wordt op straat gedaan, bv de kapper heeft hier gewoon op straat een stoel met een spiegel aan een boom en knippen!!

Morgen gaan we een dag op pad naar het achterland, onder andere fietsen!! Wordt vervolgd!!

Groetjes vanuit een warm Hanoi.

Wim en Monica