Ho Chi Minh 9 en 10 maart

10 maart 2014 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Ho Chi Minh  9 en 10 maart  2014.

Vanmorgen net als we in Winssen op zondag doen, rustig aan opgestaan en uitgebreid ontbijt.

Al wandelend zijn we door de stad gegaan, het valt toch op dat het een schone stad is, je vind geen rotzooi op straat en er zijn constant mensen de straat aan het vegen.

Als eerste de Behn Than market aangedaan omdat daar s’morgens het vlees, de vis en de meest mooie groente verhandeld wordt en wij blijven het mooi vinden om de handel te zien en vinden het jammer dat bij ons alles aan banden gelegd wordt, dan kunnen de kinderen ook nergens meer tegen en krijgen allerlei allergieën als je eens iets anders eet. Wij eten ook gewoon het eten op straat en het is gewoon goed gekookt of gegrild, als je het maar niet rauw eet en natuurlijk geen ijsblokjes in je drankje.

Benh Than markt

Om het cultuur snuiven compleet te maken hebben we onze kennis over de Vietnam oorlog uitgebreid bij het oorlogsmuseum. Hier stonden alle Amerikaanse helikopters en vliegtuigen die zij in deze oorlog gebruikt hebben.   Wel raar want als je het met Vietnamezen over de tweede wereldoorlog hebt snappen ze niet wat dat is, wel dat er Nederlanders in Indonesië gevochten hebben.

Oorlogsmuseum

Achtereenvolgens de nagebouwde Notre Dame en het hele oude postkantoor bezichtigd om te eindigen met een borrel op een terras, heel verdient na een wandeling in 35graden.

Omdat we er toch moeite mee hadden om op het dak van het hotel aan het zwembad te gaan liggen, niet dat er plaats was maar toch, hebben we besloten om een scooter te huren en jawel ons onder de 5 miljoen andere scooterrijders te begeven. We doen voorzichtig, maar iedereen begint te zwaaien en roepen er zijn natuurlijk maar weinig van die Europese gekken die hier op een scooter stappen.

Maandagmorgen aan een toer richting de buitenwijken van Ho Chi Minh begonnen. Wij komen nu dus waar eigenlijk geen toeristen komen en dan kom je markten tegen waar bv honden (dode) liggen voor de verkoop en consumptie, wij schrokken van de aanblik ervan en zelfs voor Wim gaat het eten van honden een brug te ver!! Het achterland van de stad is groen en gelukkig veel minder druk dus konden we op ons gemak overal kijken en de mensen willen heel graag dat je bij hun komt kijken en praten, nou ja praten is vrij moeilijk omdat ze hier geen Engels meer spreken, dus we “praten”met handen en voeten.

Terug in de stad een paar trouwerijen gezien, en dat is hier nog een groot feest met heel veel versiering en echte bruidmeisjes, zo mooi. Ze vinden het prachtig dat wij foto’s van hen maken en dat doen wij natuurlijk met veel plezier. Terwijl wij scooteren zwaaien en roepen ze van alle kanten ze vinden het geweldig (of heel dom) om Europeanen op een scooter te zien. Dus wij maar terug zwaaien en knikken, dan gaan zij weer zwaaien en knikken en zo gaat het door tot wij of zij afslaan. Het moet er lachwekkend uitzien, maar we doen maar mee.

bruidsmeisjes

Morgen hebben we een reisdag. We vliegen naar Nha Trang, iets noordelijker dan de stad, een uurtje vliegen. Dus tot zover dank dat jullie ons volgen, geniet vooral van het prachtige lente weer in Nederland en tot het volgende bericht vanuit een nieuw deel van Vietnam!!

Liefs, Wim en Monica