Mekong Delta 8 maart 2014

8 maart 2014 - Mekong Delta, Vietnam

Mekong Delta, 8 maart 2014,

Vanmorgen om 6.00uur begon onze lange dag richting Mekong delta. Dit is eigenlijk een rivier die door Vietnam en ook Cambodja gaat en allemaal zijtakken heeft en op 1 van die zijtakken is er elke dag een drijvende markt.

Even iets heel anders het blijkt dat het vandaag in Vietnam Moederdag is en iedereen is met bloemen in de weer, dat was gisteravond al zo, ze zitten boeketten gewoon op straat te maken.

Dit terzijde, na een rit van 1,5uur een stop gemaakt en als je achter de deur van de stop op de parkeerplaats ging, kwam je in de meest prachtige tuinen. Van rusten kwam niet veel want je kwam ogen te kort om alles te zien. En natuurlijk wilden ze met Wim op de foto, zo’n grote man.

mekong delta

Bij aankomst bij de Mekong rivier de boot in en naar de botenmarkt. Wij konden niets kopen want het is echt voor restaurants en winkels dus je kon alleen maar bv 100 watermeloenen kopen, en niet 1. Nou vonden we dat er net 99 teveel.

meloenenboot

We legden aan en kregen een soort workshop gepofte rijst maken, hier maken ze van die rijstwafels van die we bij ons ook hebben. Ze hebben een grote bak op het vuur en dit vuur stoken ze met van die velletjes die van rijstkorrels afkomen. Als het vuur op zijn heetst is gooien ze de rijst erin en het is precies hetzelfde als popcorn bij ons het begint te ploffen. Vervolgens gooien ze het in een koude pan en gaan heel snel roeren, het wordt dan hard en dan leggen ze het in een mal, laten het afkoelen en snijden er plakken van die bij ons verkocht worden voor rijstkoekjes. Erg lekker. Ook werden er kokossnoepjes gemaakt, dit ging ongeveer hetzelfde als de rijst.

gepofte rijst roeren

En toen was het om we wijn te proeven, natuurlijk meteen vooraan gaan staan, je zou maar eens iets missen. Nou het betrof als eerste slangenwijn, de slangen zitten in een grote pot en hier doen ze van alles bij, dan wordt het vanzelf wat goors, heel sterk en niet te pruimen. Bananenwijn die erna kwam was veel beter.

pot slangenwijn

We hebben de trip vervolgd via een roeiboot door de smalle Mekong en afgesloten met, alweer, een heerlijke lunch. Het gezelschap was echt leuk wij zaten bij een stel uit Maleisië, zij zijn hier voor een weekendtrip . Ze konden ons precies vertellen wat het eten allemaal was en zij bestelden nog een extra vis met groenten en lieten zien hoe je dat moet eten met rijstpapier, kortom helemaal geslaagd.

mekong delta

Om het eten er weer af te krijgen moesten we het laatste stuk fietsen door de jungle op smalle  zandpaadjes, lachen want de gids ging niet mee we moesten gewoon de weg volgen, maar ja die had natuurlijk af en toe een twee of driesprong en op een gegeven moment kwam een deel van de groep ons tegemoet. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen en na een lange maar prachtige dag zijn we weer terug in de grote stad!!!

Onze plannen zijn om morgen de stad rond te gaan er zijn hier zoveel mooie gebouwen om te bezichtigen.

Fijne zondag voor iedereen en we hebben tegen de zon gezegd dat hij ook de hele week bij jullie moet blijven!!

Groetjes, Wim en Monica