Cameron Highlands dag 2

9 september 2013 - Langkawi, Maleisië

Cameron Highlands dag 2.

Vanmorgen na het ontbijt vertrokken richten de theeheuvels, het is een mooie rit vooral omdat je overal een prachtig uitzicht hebt. De heuvel met de theeboompjes zijn net tapijten van mos, geweldig mooi om te zien.

Aangekomen bij de theefabriek krijgen we een privé gids die ons alles uitlegt over thee. Als eerste vraagt hij of we thuis ook thee drinken, op ons bevestigend antwoord zegt hij dat het geen thee is maar afval van echte thee en dat stopt Lipton en pickwick in een zakje, vervolgens doen wij het zakje drie keer op en neer in heet water en dat noemen wij thee volgens de gids!!!

De theefabriek is gebouwd in 1935 door een man uit Schotland en nu is het nog steeds van zijn familie. Tijdens de 2de oorlog is alles stil gelegd en daarna kwam het communisme en pas in 1972 is de fabriek weer gaan draaien met alles wat er in stond, die oude machines draaien nu nog.

Elke 3-4 weken worden de blaadjes van de theeboompjes geknipt en gedroogd en vervolgens met heet stoom, van vuur gemaakt van de rubberboom, verwerkt tot de theeblaadjes waar ze hier de normale thee van maken. Die theeblaadjes doe je in een theepot met heet water en dat laat je 3 minuten staan. Je schenkt de thee met een zeefje in een kopje en dat is thee!!!

De blaadjes worden geknipt door buitenlanders, met name mensen uit Bangladesh. De Maleisiërs werken in de fabriek, daar verdienen ze meer.  Van een theeboom kunnen ze 150 jaar theeblaadjes plukken.

Na deze uitgebreide uitleg krijgen we natuurlijk een echt kopje thee met een scone, soort cakeje.

En we moeten zeggen dat hier inderdaad meer smaak aanzit.

Ze hebben hier ook helemaal niks met alle smaakjes thee die ze bij ons hebben, maar ja ieder zijn ding.

We zijn vervolgens naar het hoogste punt van de berg gereden, 2032meter. Daar hebben ze een hele aparte wandelbrug gemaakt door het regenwoud heen, omdat er hier op alle bomen mos groeit. Je kunt hier een mooie wandeling maken op de toppen van de bomen. Het was jammer dat het een beetje mistig was want anders heb je een groots uitzicht.

Terug aangekomen in het dorp is Wim eerst naar de kapper gegaan, dat doet hij altijd op vakantie.

Teruglopend komen we langs een poster van de ING waar ze personeel vragen, hier is dus wel werk.

En we komen langs een restaurantje waar ze, jawel zie foto’s friet en frikandellen, verkopen. Het is van een Maleisiër die in Nederland gewoond heeft, het is helemaal oranje met allemaal vlaggen van Nederlandse voetbalclubs.

Het begon vreselijk te regenen en toen hebben we maar besloten dat we een massage gingen nemen, wat moet je anders met regen. Wim een nek, schouder, rug massage en ik een voetreflexologie massage, wat het ook mag zijn, het voelde goed.

Na deze verwennerij gaan we terug naar onze Engelse cottage, http://www.thesmokehouse.com.my , voor de high thee, zie foto’s, hoe apart!!!

Ik heb alleen mijn oog gestoten aan de taxideur, wat inhoud dat ik nu met een blauw oog rondloop, gelukkig is het morgen zonnebrillenweer.

Het was alweer een mooie dag,

Groetjes Wim en Monica