Bukit lawang

11 juni 2018 - Bukit Lawang, Indonesië

Bukit Lawang.

Na de reisdag van gisteren zijn we aangekomen in Bukit Lawang , het is maar 61km van Medan maar de wegen zijn slecht en het is erg druk dus we hebben er 4 uur over gedaan, maar dan heb je ook wat: de Jungle.

Wim is te lui om te lopen    mooi Bukit Lawang

De eerste indruk is geweldig.  Het is een klein dorp met een heel smal paadje aan een rivier. De restaurantjes kijken uit op de rivier en eromheen alleen maar jungle, prachtig. We zitten in hotel Orangutan http://www.hotelorangutan.com , hoe toepasselijk omdat hier de orang-oetangs nog in het wild leven.  De hotels hier zijn allemaal  backpackers onderkomens dus erg gezellig en je heb meteen aanspraak.  De douche is koud, maar dat schijnt goed te zijn voor je huid ha ha, we klagen niet.

uitzicht vanaf balkon            Dorpstraat in Bukit Lawang

Vanmorgen zijn we gewekt door apen die over het dak heen rennen en het is een dak van ijzeren platen dus het is een herrie van jewelste en je schrikt je elke keer weer kapot. Je mag ook niets buiten laten liggen en als je de kamer uitgaat moet je ramen en deuren sluiten want ze komen anders naar binnen en kunnen spullen weghalen.  Terwijl ik dit schrijf springt er een aap op het balkon, ik vlieg naar binnen en ga aan de tafel voor het raam zitten, gaat die aap aan de andere kant zitten, komisch maar ik ben blij dat ik binnen zit, bbbrrrr.

aap voor ons raam

Vandaag zijn we  de jungle/tropisch regenwoud ingegaan voor een trekking van 6-7uur op zoek naar de orang-oetangs die hier nog in het wild leven, de regering heeft dit gebied beschermd voor deze dieren.  We wisten niet of het met Wim ging lukken om deze tocht te doen dus we zijn eraan begonnen,  gaat het niet draaien we om. Er gaat een extra gids mee die achter Wim blijft om te helpen  want er zijn hier geen paden je moet echt overal door, over en omheen het is tenslotte jungle.

Wim met zijn hulp Imam     entree naar jungle/regenwoud    er zijn geen paden

pad   klimmen met handen en voeten

De gidsen moeten hier echt zoeken naar de dieren maar na 2 uur lopen zagen we de eerste: een mannetje.  Vervolgens was er vers fruit, heerlijk.

oeran oetang  oerang oetan oeran- oetang                                oeran oetang          vers fruit

Later op de dag hebben we op een verschillende plaatsen nog een paar van deze prachtige dieren gezien, heel bijzonder. De orang-oetangs leven alleen en de jongen blijven tot 7-8 jaar bij hun moeder.

oeran oetang    selfie   ha ha

mooi  grijs witte aap

lunchen in de jungle

Aan het eind van de tocht kwamen we bij de Bohorok rivier uit, hier moesten we oversteken, maar onze voeten zijn niet gemaakt om op die stenen te lopen dus we hebben ons maar laten vallen en zijn gaan zwemmen, waren we ook meteen weer afgekoeld. De terugweg ging raftend over de rivier, een hele beleving. Het was echt een geweldige dag, zo vreselijk bijzonder.

jungle trekking      afkoelen na jungletrekking

Mensen wat is de wereld toch mooi.

Bedankt dat jullie ons volgen en voor de lieve berichtjes,

Xxx Wim en Monica

p.s. morgen en overmorgen hebben we dan een eindelijk scooter gehuurd, We hebben een dag bijgeboekt hier!!!

1. Louis en Gerdie:
    Hey lieverds, geweldig!
    En Moon jij kunt zo ontzettend goed schrijven. Ik krijg het gevoel dat ik zelf in de jungle loop. Alleen jammer dat zodra mijn ogen niet meer op het scherm gericht zijn en ik naar buiten kijk en de was zie hangen ik weer meteen terug ben in Winssen.
    Dus kom maar op met je verhalen. Ik geniet er met volle teugen van.
    Veel plezier nog. Xx Gerdie
  2. Elly en Marcel:
    11 juni 2018
    Wat een mooi verhaal weer, jullie beleven een prachtige reis.
    Wij wachten uiteraard weer op een mooi verhaal van jullie. Geniet ervan.
    Groetjes vanuit de heerlijkheid heumen.
  3. Trees:
    11 juni 2018
    Leuk om te zien, hoe jullie genieten. Na t zien van de militaire foto, toch even aan mijn vader gevraagt waar hij in 1947 zat. Maar dat was Java en Celebes, hij wist t meteen, dat vergeten ze niet meer. Mooie tocht door de jungle, lef hebben met die beesten, schrikken zo'n aap voor t raam (al hebben we dat bij de plastische heel vaak;). Heel veel plezier nog.