Medan en historie

8 juni 2018 - Medan, Indonesië

Medan, Sumatra.

Vanmorgen om 10uur stond onze chauffeur Erwin (echt een Indonesische  naam ha ha) klaar om met ons Medan te gaan verkennen.  Dirk, Nederlandse eigenaar van het hotel, heeft een boek geschreven over de geschiedenis van Medan  met name dan alle gebouwen die door Nederlandse architecten gebouwd zijn, onvoorstelbaar maar in de 19 eeuw hebben Nederlanders dus hier de halve stad gebouwd.  De rijkdom kwam van rubber en tabakplantages.

We hebben een boek meegekregen zodat onze gids alles kon vertellen en wij meteen mee konden lezen en de oude foto’s van lang geleden erbij hadden.

Trouwens lang geleden in Indonesisch is Tempo Doeloe en Hati Hati is rustigaan, tijd genoeg en musholla is het toilet.

Toiletbord

We zijn begonnen bij een paleis van een sultan, prachtig, van binnen ook allemaal pracht en praal.  De oude tronen stonden er en we konden het niet weerstaan om er even gauw op te gaan zitten en Willem-Alexander en Maxima te spelen (Lachen). Een architect van de KNIL militairen (Koninklijk Nederlandsch Indisch Leger) heeft dit gebouwd.

paleis van Sultan                plaat wanneer paleis gebouwd is Wim verpest groepsfoto                MR and MRS

Er zijn hier zoveel mooie gebouwen, o.a. hotel de boer, van binnen ook weer prachtig met allemaal Nederlandse historische dingen als aankleding.  Koningin Wilhelmina en Juliana hebben hier ook gelogeerd.

hotel de Boer         Fiets in hotel de Boer

de boer

Ook het oude postkantoor is er nog steeds alleen nu helemaal ingebouwd, wij zeggen postkantoor hier zeggen ze kantoor pos.

postkantoor              postkantoor

wanneer postkantoor gebouwd is

Als laatste vandaag zijn we bij een prachtig huis geweest van de vroegere burgemeester van de stad, het Tjong A Fie huis.Zoveel Nederlandse spullen daar  en de gids van het huis sprak een beetje Nederlands. Deze man heeft er  voor gezorgd dat in 1864 het tropenmuseum in Amsterdam is gekomen, hij heeft hiervoor 25.000,- gulden geschonken, eigenlijk onvoorstelbaar omdat het hier zo arm is.

Tjongt A Fie huis Burgemeester                   binnentuin huis burgemeester

keuken burgemeesters huis                          Huis burgemeester

Aansluitend gaan lunchen in restaurant TipTop en dit is in een straat waar de Nederlandse militairen vroeger doorheen marcheerden.

marcherende Nederlandse militairen in Medan

De avond was kort, om 21uur kwam het personeel van het restaurant zeggen dat ze naar huis gingen, we kregen nog 1 biertje en hoefden niet weg maar als we naar de kamer gingen of we de lichten uit wilden maken, ha ha.

Kortom een echt interessante geschiedenis dag gehad.

Morgen hebben we een reisdag, we gaan verder naar het noorden de jungle in en ik weet niet of we daar Wifi hebben, wordt vervolgt!

Dag lieve mensen, Wim en Monica

1. Bert:
    9 juni 2018
    Leuk verhaal en interessante geschiedenis
  2. Ralf en Maureen:
    Geweldig verhaal weer👍👍👍
  3. Franca Beijer Kersten:
    9 juni 2018
    Heey Zus en Wim, fijn weer om jullie zo weer te volgen, mooie foto`s, lieve groeten uit Groesbeek. xxx
  4. Anita:
    11 juni 2018
    Staat jullie goed zo op de troon :) Wellicht een bijbaantje om Max en Willem te ondersteunen hihi. Veel plezier nog