Bali

20 juni 2018 - Kuta, Indonesië

We hebben nog prachtige dagen gehad op dit goddelijke eiland, het is wel veel drukker geworden dan jaren geleden en als je met een auto moet sta je veel stil, met de scooter kun je overal langs.

We zijn niet heel ver weg gegaan omdat dat met de knie van Wim nog niet gaat en dus hebben ook wij s’middags zelfs op het strand gelegen, ha ha. Er wordt hier heel veel gesurft en er wordt ook veel les in gegeven, dus je hebt constant iets om naar te kijken.

Dinsdag was er bij ons hotel een ceremonie voor het personeel en vanaf maandag waren ze alles al aan het versieren en opbouwen. Dinsdagmorgen kwamen de vrouwen allemaal met manden eten. Iedereen zag er prachtig uit. Waarom die ceremonie er nu was snappen we niet helemaal maar wij houden het er maar op dat het een personeelsfeest was! Ze lopen constant achter elkaar aan om overal waar een offer-altaartje is een offer te brengen, een soort polonaise maar dan los van elkaar en dat s’morgens van 9 t/m 12uur.  Daarna kwamen ze met allemaal lekkernijen naar ons, koken en bakken kunnen ze hier wel.

ceremonie versieringen            ceremonie                            ceremonie

personeel van hotel tijdens ceremonie

Dinsdagmiddag hebben we de hele middag en avond regen gehad, de temperatuur blijft wel goed dus aan een paraplu heb je genoeg.

We hebben een sportschool gevonden voor Wim, dus hij gaat elke morgen op de hometrainer en ik ging al elke morgen wandelen en het is niet normaal hoe druk het op het strand is om kwart voor 8 s’morgens.

drukte op het strand smorgensvroeg

Gisteren kwamen we laat in de middag  terug en het was druk op het strand, bleek dat ze elke dag, laat in de middag, jonge schildpadjes loslaten die dan de zee in moeten gaan.  Natuurlijk hebben we gekeken en het was een mooi gezicht en we snappen als je hier met kinderen bent dat dit leuk is. Wij denken dat ze die schildpadjes daarna weer oppikken en de volgende dag weer uitzetten, maar het idee is mooi.

wachten om schildpadden los te laten        schildpadjes            rennen schildpadjes

Vandaag een kookles gedaan en het was echt gezellig.  We hebben 10 gerechten gemaakt en daarna tijdens de lunch alles opgegeten, er was een stel uit Engeland, een stel uit New York en een meisje uit Nieuw Zeeland, dus lekker gemixte groep. We waren hier gisteren uit eten en het was echt een geweldige rijsttafel, dus een kookles geboekt voor vandaag. Eerst naar de markt geweest om spullen te halen en vervolgens naar het restaurant.

Balinese rijsttafel             markt       fruit op de markt        ingrediënten     onze kookklas

Wim maakt de kruiden        zoet mais dessert maken, echt heerlijk      afsluiten met een gezellige lunch certificaat

Lieve mensen, Bali, mooi, groen, prachtige rijsterassen, duizenden tempels, ontzettend vriendelijke en bescheiden bevolking. Het moet gek gaan, maar we denken dat we hier ooit nog eens terugkomen. De tijd zal het leren. Voor nu echt een prachtige reis gehad, weer onvergetelijk.

En we kijken hier elke avond WK voetbal, is op elke hoek van de straat te zien.

Vrijdagmorgen zijn we weer terug in Nederland, dank jullie wel dat jullie ons gevolgd hebben en voor alle lieve berichten en appjes.  Tot snel in Nederland .

Xxx Wim en Monica

1. Louis en Gerdie:
    20 juni 2018
    Hey Wim en Monica, dank je wel dat we hebben mee mogen genieten van jullie mooie reis. Ik zal je verhalen missen. Maar ook weer fijn om jullie snel weer te zien. Een goede terugreis toegewenst en geniet nog even van het mooie Bali.
    Liefs Louis en Gerdie xx
  2. Frank en Ceciel:
    20 juni 2018
    Wat een prachtige dagen in Bali en een heel mooi reisverslag. Dit nemen ze jullie niet meer af. Leuk dat we zo met jullie mee konden reizen.
    Geniet nog lekker van Bali, goede reis terug en vrijdagavond bij ons op de borrel. xxx