Tanzania Arusha

16 november 2011 - Arusha, Tanzania

Tanzania Arusha

We zijn weer terug in de hoofdstad Arusha en verblijven nu 2 dagen bij Kigongoni, http://www.kigongoni.net. Dit zijn prachtige lodges van een Nederlander, Sander, hij woont hier met zijn vriendin en in de directe omgeving wonen meer Nederlanders ,ook Menno Hofland van http://www.hoflandexpeditions.nl, Hier zijn ook veel bloemen kwekerijen waarvan de stekjes uit Nederland komen, hier uitgroeien en dan weer op het vliegtuig gezet worden om in Nederland verkocht te worden.
De ouders van Sander hebben naast de lodges een project voor verstandelijk gehandicapte en beperkte kinderen opgezet. De mensen hier krijgen kinderen zodat die later voor hen kunnen zorgen en als ze dan een gehandicapt kind krijgen laten ze die gewoon op bed liggen omdat dat kind niets voor hun kan doen, het wordt dus helemaal niet ontwikkeld. Het project is prachtig opgezet en wij waren erg onder de indruk, kijk maar eens op http://www.sibusiso.com , http://www.sibusiso.nl. Het project is erop gericht om de kinderen op hun niveau te laten functioneren binnen het gezin en dorp. Een belangrijk onderdeel is ook om de denkwijze van de ouders te veranderen, daarom moet 1 van de ouders of een broer of zus samen met het kind deelnemen aan het project en als zij na 3 maanden weer terug naar huis gaan worden ze nog ondersteunt want dan blijft de stichting huisbezoeken doen om te voorkomen dat er een terugval komt.
S’middags zijn we met Abu naar de markt in Arusha geweest, en dat is altijd leuk. Je hebt ogen tekort van wat er allemaal is en vooral van de mensen, die lopen achter je aan en willen je van alles laten zien, maar niet opdringerig om iets te moeten kopen. Het is hetzelfde als toen we in Gambia waren. De bevolking is hier trouwens erg vriendelijk en je mag overal foto’s van maken. Er was ook een apart gedeelte waar alleen vrouwen hun waar mochten verkopen, dit was een groentemarkt, en 1 vrouw vond Wim wel heel leuk, ze begon zijn hand te kussen, dus Abu zei meteen dat Wim nu een massaaiman was want die hebben meerdere vrouwen, ha, ha.
Voor morgen staat een reisdag op het programma, we vliegen dan door naar Zanzibar.

Heel veel groeten, Wim en Monica