Maleisie, Kuala Lumpur

5 september 2013 - Kuala Lumpur, Maleisië

Maleisië, Kuala Lumpur:

Na een rustige vlucht van Amsterdam naar Singapore, hebben we één uur de tijd gehad om onze volgende vlucht te halen die ons naar Maleisië bracht. Nou dat ging erg makkelijk, we hadden aan een half uur nog wel genoeg gehad, hebben zelfs nog tijd gehad om foto’s te maken van prachtige mozaïek bloemvazen met allemaal zonnebloemen erin.

Deze vlucht duurde maar 55 minuten dus het was meer zitten en weer uitstappen.

Het Weer; s’morgens regende het bij 30graden, s’middags is het gewoon alleen maar heet 35graden met niet gefilterde zon!!

Maleisië:

Eerste indruk vanuit de lucht is het ontzettend groen. We horen later van de taxichauffeur dat het allemaal palmbomen zijn en dat palmolie hier een product is wat ze overal voor gebruiken, het is èèn van de beste exportproducten van het land. Na 3 jaar produceren ze de eerste olie en na 30 jaar worden ze gekapt en worden er nieuwe geplant.

Vervolgens rijden we richting Kuala Lumpur, onze eerste stop voor de komende 3 dagen. Heel westers, heel veel grote hoge gebouwen. Alles is supernetjes. Het is echt een stedentrip.

Er zijn hier alleen maar megagrote winkelcentra, er is er zelfs één met in het midden een achtbaan, zodat de kids zich kunnen vermaken. Je moet je voor stellen dat de shopppingmals 9 of 10 verdiepingen hoog zijn en alles is even schoon, je ziet nergens iets op de grond liggen of zo.

Wij zijn s’middags naar de Petronas Twin Towers gewandeld, dit is een gebouw dat je overal in Kuala Lumpur, waar je ook bent, kunt zien, gigagroot. Het zijn twee torens met 84 verdiepingen en in het midden bij 42 verdiepingen is een loopbrug gemaakt van de ene naar de andere toren. Mocht er iets gebeuren in de ene toren dan kunnen ze vluchten naar de andere toren. Het is een indrukwekkend gebouw, allemaal  roestvrijstaal  en op de vloeren glanzend marmer,prachtig. Wij wilden naar boven, maar voor kaartjes moet je s’morgens om half negen in een lange rij gaan staan en hopen dat je er èèn  krijgt, er mogen maar een bepaald aantal mensen per dag naar boven en dat is dan zo uitverkocht.

We zijn met de hopon-hopof bus terug gegaan en bij Chinatown uitgestapt, heerlijk kitsch, maar zo leuk om rond te lopen. Allemaal stalletjes met saté en gepofte kastanjes.

Iedereen is hier heel vriendelijk en behulpzaam, als je even staat te kijken komen ze al naar je toe om je de weg te wijzen, en dat in een wereldstad. Er wordt hier veel gebouwd en er gaan alleen vanuit Singapore al elke dag 7 vliegtuigen heen en terug met zakenmensen die hier werken, hier is geen recessie.

De eerste dag van onze rondreis zit erop, morgen Kuala Lumpur verder ontdekken.

Heel veel groetjes,

Wim en Monica