Bandug koeienmarkt, laatste dag

24 september 2012 - Bandung, Indonesië

Naar de koeienmarkt,

Gisteren, zondag, zijn we in alle vroegte naar de koeienmarkt in Bandung gegaan. Deze markt wordt op woensdag en vrijdag gehouden en ze verhandelen niet alleen koeien, maar alle soorten dieren, planten en kruiden.
Het was een drukte van jewelste toen we aankwamen, alles rijd, loopt en scootert door elkaar heen.
Ik ben nog nooit op een koeienmarkt geweest, maar Wim zei dat het hetzelfde was als bij ons vroeger in Den Bosch, maar dan nog een aantal jaren terug. Het was een heel groot terrein en hier worden de dieren gewoon achter in je truck gedaan. Ze hebben hier van die mooie bruine koeien.
We hebben honderden eenden gezien, kippen, honden, vogels noem maar op. Er waren ook veel hanen die ze verkopen voor de hanengevechten. En er waren ook heel veel van die gele loopeendjes, kei grappig om te zien. Wie geen auto heeft bind de dieren gewoon vast aan het stuur of het zadel van zijn scooter en rijd er mee weg of het de gewoonste zaak van de wereld is, en dat is het hier natuurlijk ook.
Wij hadden wel veel bekijks, hier komt bijna nooit een toerist, iedereen was heel vriendelijk en ze stelden onze interesse op prijs, we mochten overal film en foto’s van maken. Dat vinden ze trouwens in ons hotel ook zo leuk, wij doen allemaal dingen die andere toeristen niet doen, ze moesten erg lachen toen ze hoorden dat wij naar deze markt gingen en hadden voor ons grote ontbijtboxen klaar staan die we mee konden nemen, nou hier zat zoveel in dat we een week weg konden blijven, dus hebben we ze aan onze chauffeur gegeven, had hij ook een goeie zondag.

Op de weg terug waren ze rijst aan het oogsten, omdat het natuurlijk zo vroeg in de morgen was. Dit deden ze nog op de ouderwetse manier, bosjes waar rijst inzit pakken ze op en slaan ermee tegen een soort houten bord, de rijst valt er dan uit op een plastic deken. We snappen dat je dit niet in de volle zon moet doen. In het veld ernaast waren keiveel eenden die de restjes eruit pikken.

Na dit alles waren we om half 10 weer terug in ons hotel en konden aan de koffie!!

Vandaag is de laatste dag aangebroken en wordt het tijd om Bali achteraf te beschrijven:
Het is een prachtig eiland en de rijstterrassen blijven je elke keer weer verbazen, de bevolking is zonder uitzondering vriendelijk en erg behulpzaam. Overal kun je lekker eten, en het is er goedkoop.
Aan de toeristische kust is het landschap vlak, maar verder naar het noorden zijn er hoge bergen en is er een vulkaan die in “beweging” is.
Bali wordt ook wel het Godeneiland genoemd, er zijn zoveel tradities i.v.m hun religie, dit is wel een goede benaming het is een goddelijke bestemming om op vakantie te gaan!

Vannacht vliegen we terug en zijn dan dinsdagmorgen weer in het koude Nederland, lekker naar huis!

Bedankt voor alle leuke berichtjes en tot de volgende bestemming!!

Groetjes, Wim en Monica