12 november 2015, omgeving Battambang.

12 november 2015 - Battambang, Cambodja

Vandaag de tweede dag met Savet de omgeving verkennen. Via een “nieuwe weg”, hij blijft gewoon van zand, zijn we naar een pagode gegaan waarbij ook een schooltje was. Dit schooltje geeft les aan alle kinderen waarvan ouders geen school kunnen betalen. Het is er een gezellige boel, er is net pauze en iedereen is buiten aan het spelen. Er mogen helaas geen foto’s gemaakt worden. Er zijn 3 leraressen en omdat ze hier geen school uniformen dragen dachten wij dat het ook leerlingen waren. Ze waren ook zo klein, maar ze hebben het goed voor elkaar. In een kamertje staan allemaal bekertjes met namen erop en tandenborstels erin. Alle kleurpotloden en schriften geven we hier af zo hebben veel kinderen er plezier van. Ze zijn er zo blij mee, de kinderen leren hier meteen Engels en dat is in dit land zo belangrijk.

Cadeautjes

Van Savet hebben we uitleg gekregen over het verschil tussen een tempel en een pagode, een tempel is altijd oud, je kunt zeggen het is een berg oude stenen en bedenk wat je erin ziet en een tempel is altijd van goden??? Een pagode is nieuw, veelal gebouwd om Boeddha te eren,  heeft mooie schilderingen, veel pracht en praal, goudkleurig geschilder en mooier om te zien (vinden wij) en knap hoe het gebouwd is. Ze doen er ongeveer 10 jaar over om een pagode te bouwen en het wordt altijd door vrijwilligers gebouwd.

pagoda                   pagoda

Aan het eind van de middag nog naar een wijnmakerij en proeverij geweest, dat is wel leuk, want daar hebben ze natuurlijk nog geen kaas van gegeten. Ze hadden alleen rode wijn en die was niet lekker.

Wijnproeverij

Cambodja is een land waar de kinderen nog echt kind zijn, alle kinderen zijn overal aan het spelen, tikkertje, verstoppertje, met lege plastic flessen voetballen op straat. Ze blijven zwaaien en roepen.

Onze bijzondere dagen met Savet zitten er alweer op.

hangbrug

Maaaaaaarrrrr we mogen vanaf morgen de scooter van de eigenaar van ons hostel huren, dus er wordt toch nog gescooterd, yeah!!!!!

Hopen dat we niet aangehouden worden door de politie want het voor buitenlanders eigenlijk verboden om een voertuig te besturen in Cambodja, maar ons hostel staat garant, al weten we niet wat dat hier inhoud, dus we rijden voorzichtig. We hebben er zin in!!!

Liefs, Wim en Monica xxxx

1. Mam:
    14 november 2015
    ik wil toch nog even reageren op demooie foto-s en het verslag want ik vindt het iedere keer weer fijn om het te lezen,ik ben een paar dagen ziek geweest daarom reageer ik nu pas wees voor zichtig in een vreemd land met de scooter ik wens jullie nog hele mooie dagen. gr. Mam en Huub.

gr.
  2. Elly en Marcel:
    14 november 2015
    Hallo,Monica en wim,schitterend weer,prachtige foto's mooi verhaal,geniet ervan om met de scooter rond te toeren,en wij kijken alweer uit naar het verhaal.groetjes van ons,Marcel en Elly.
  3. Cobie:
    15 november 2015
    Hallo moon en Wim, een mooie ervaring zo'n bijzondere reis. Leuk om je verhalen te volgen. Geniet er nog van . Gr
  4. Louis en Gerdie:
    15 november 2015
    Gelukkig toch nog ff scooteren, veel plezier.