Battambang en omgeving

11 november 2015 - Battambang, Cambodja

Vanmorgen kennis gemaakt net Savet, onze tuktuk chauffeur voor de komende twee dagen.  We rijden als eerste naar het symbool van Battambang, een groot beeld midden in de stad en de mensen komen hier om te offeren en bidden.

symbool van Battambang

Vervolgens naar het treinstation gegaan om een trip met de trein te gaan maken, het mag de naam trein niet dragen, er liggen rails en daarop zetten ze bamboekarretjes die aangedreven worden met  een bromfietsmotor. We gaan in onze “wagon” zitten en de “machinist” start de motor.

wagon op spoor zetten                 wagon trein

Dit is wel heel bijzonder.  Je rijdt door rijstvelden, koeien staan langs het spoor. Hier kan nog alles. Er is maar één spoor dus als er een tegenligger komt moet één van de twee het spoor af met kar en al en als de ander voorbij is zet je alles weer op het spoor en de reis gaat verder.  Na een half uur kom je aan bij het volgende station, hier kun je wat drinken en vervolgens ga je weer dezelfde weg terug.Een hele mooie ervaring, hadden we niet willen missen.  (bij video’s staat een filmpje van onderweg).

station      onderweg met bamboetrein   tegenliggers

Na deze gezellige trip zijn we naar het dorp van Savet gegaan, hij woont op het platteland, samen  met zijn ouders, een tante, 2 zussen en 5 broers. We hebben daar uitleg gekregen over alles wat daar groeit aan kruiden, vruchten, groente. Ze hebben kippen, eenden en varkens. Als je hier komt lijkt het een armzalige bedoeling, maar ze hebben alles behalve elektriciteit. Ze zorgen allemaal voor elkaar. Ook met de buren maken we kennis en we zijn blij dat we kleurpotloden en schriften meegenomen hebben, want er zijn hier genoeg kinderen die er erg blij mee zijn. De vader van Savet komt bananen en ander fruit voor ons brengen. Vers van de pers.

kinderen uit dorp van Savet

Omdat het s’middags zo heet is gaan we van 12.00-15.00uur terug naar het hostel.

Na de lunch en afkoeling in het zwembad richting de rijstvelden gereden. In sloten naast de weg zijn ze aan het vissen en iedereen is enthousiast omdat we zo geïnteresseerd zijn.

visnet uitgooien

We zijn onderweg naar pagodes en een vleermuisgrot, die grot kun je , gelukkig, niet in want hij is hoog in een rots, maar elke avond met zonsondergang vliegen alle vleermuizen uit naar een meer voor voedsel. Het is zo druk op straat, zeker 200mensen, die allemaal omhoog kijken naar de grot en om vijf voor zes begint het. Je weet niet wat je ziet honderdduizenden vleermuizen in een lange rij komen uit de grot vliegen, in de lucht is het een zwart lint. Volgens Savet duurt het één uur voordat alle vleermuizen eruit zijn. Het is een heel speciale gebeurtenis.

ingang grot vleermuizen             vleermuizen vliegen uit

Na het eten, we bestellen een soort loempia’s wijzen het zelfs aan op een foto op de kaart, krijgen we een gebakken ei met rundvlees, gaan we op naar de dag van morgen, we zijn benieuwd wat Savet voor ons in de planning heeft.

We hebben genoten van deze dag waarin we bijzondere mensen hebben ontmoet en interessante plaatsen  hebben ontdekt.

Lieve mensen dank jullie wel voor jullie gezellige en mooie reacties,

Liefs, Wim en Monica

1. Wilma:
    WATIS DIT HEERLIJK CULTUUR SNUIVEN
    BLIJF GENIETEN EN BEDANKT VOOR HET MOOIE VERSLAG
  2. Louis en Gerdie:
    12 november 2015
    Wat een mooie bijzondere reis maken jullie.
    Fijn dat jullie dat met ons delen. Het is iedere keer weer genieten
    om het te lezen. Dank jullie wel.
    Liefs Gerdie
  3. Wim Simmelink:
    12 november 2015
    Had je wel de goeie trein ? Je bent gewoon van Groesbeek naar Kleef geweest volgens mij . Veel plezier nog . Grt . Wim.
  4. Olga en Rene van Summeren:
    12 november 2015
    Hee Wim en Moon, Wat maken jullie toch een hoop mee zeg! Weer een ander cultuur en met handen en voeten praten omdat er weinig of niet Engels gesproken wordt. Maar dat is jullie wel toevertrouwd. Geniet nog lekker want tis weer zo voorbij! Liefs Rene en Olga xxx
  5. Wim en Monica:
    13 november 2015
    @Wim Simmelink, ja dat idee hadden wij ook toen we het zagen, alleen deze is "luxer" van Groesbeek naar Kleef moet je zelf trappen, ha,ha, thanks. xx