Het zuiden van Sri Lanka

3 juni 2017 - Unawatuna, Sri Lanka

Het zuiden,

Unawatuna heeft een prachtig strand met heel veel restaurantjes, met oud en nieuw schijnen er hier 25000 mensen te zijn, is nu niet voorstelbaar, wij zijn toch deze kant op gegaan maar vele anderen hebben geannuleerd terwijl het weer prima is.  Erg jammer voor alles en iedereen hier want het is hier echt leuk.

Lekker op het strand               Vers fruit

We zijn hier nu twee dagen en hebben nog geen regen gezien, nou ja twee druppels ofzo. We zitten hier 4km bij Galle vandaan en daar hebben onze voorouders een groot fort gebouwd, we gaan hier zondag een fietstocht doen, maar zijn er toch alvast naartoe gescooterd, echt heel speciaal. Dit fort heeft er voor gezorgd dat er in 2004 tijdens de Tsunami heel veel water tegengehouden is, waar wij toch al niet goed voor zijn. We hoorden van een Engelsman die hier woont dat we naar Ladys Hill moesten gaan, dat is bovenop een berg en dan kijk je uit over Galle. Hij woont daar beneden en als hij 6 weken naar Engeland terug gaat is alles bij zijn huis weer jungle, zo snel gaat dat hier, en dat kun je het beste van bovenaf zien.

Dutch Fort vanaf Lady hill    Uitzicht vanaf Lady hill

Gisteren naar Hikkaduwa gegaan, hier is een Tsunami museum, nou ja museum kun je het niet noemen, eerst kom je langs het nieuwe museum maar als je dan 200 meter doorrijdt kom je bij het oude museum en daar waren wij naar op zoek. Dit museum is in een huisje van mensen die daar woonden toen de Tsunami toesloeg in 2004. Hier hangen allemaal de echte foto’s uit die tijd. In het nieuwe museum digitale foto’s, dus dat komt niet zo echt over. Vreselijk wat er toen gebeurd is, we hebben het allemaal op TV gezien, maar als je dan hier staat en het ziet, natuur is zo mooi maar kan ook keihard zijn. De trein kwam toendertijd net langs rijden toen de eerste golf kwam, is gestopt en 1500 mensen gingen de trein in omdat ze dachten die is sterk. 20 minuten later kwam de verwoestende golf, de treinstellen zijn weggevaagd, rails uit de grond, je weet niet wat je ziet. Ze zijn hier allemaal zo dankbaar voor de hulp die ze van Nederland gekregen hebben, dat kun je merken als je zegt dat je uit Nederland komt. Ze willen ook niks van ons hebben, wij hebben al genoeg van jullie gehad zeggen ze.  Ze hebben de doden hier toen ook zomaar overal begraven en dat zie je overal langs de kant van de weg en aan de zeekant.

Tsunami museum  Trein rails of het niets is weg.

Galle tijdens Tsunami

We wilden nog naar een schildpaddenopvang maar dat doen we morgen wel, we hebben genoeg gezien voor vandaag en gaan naar het strand.Er zijn hier allemaal mangobomen, heerlijk, ze worden geoogst in juni, juli en augustus, dus we zitten goed ze vallen zo voor je uit de boom.

S’avonds eten we heerlijk vis van de BBQ op het strand, kortom we hebben het keigoed hier.

Heerlijke Vis van de BBQ

Liefs Wim en Monica

1. Elly en Marcel:
    4 juni 2017
    Een bijzonder verhaal weer.wat zien jullie toch mooie dingen daar.Groetjes van ons