Vientiane en omgeving

27 oktober 2016 - Vientiane, Laos

We hebben twee heerlijke dagen gescooterd rondom Vientiane. Gisteren vooral dwars door stad en vandaag het platteland op gegaan, de gebaande wegen af.

Vientiane is weer opgebouwd door de Fransen en dat zie je terug, ze hebben de Arc de Triomphe nagebouwd en het is indrukwekkend als je in de verte aan komt rijden.  Door heel Laos stroomt de Mekong rivier en dat is heel makkelijk als uitgangspunt.  Aan deze kant van de rivier ligt Laos en aan de andere kant Thailand.  De brug daar naartoe heet The Friendshipbridge, er zijn meerdere van deze bruggen in Laos en alle backpackers komen Laos binnen via één van deze bruggen.  Voor de rest is hier niet zoveel te zien, behalve veel tempels.  Het Laotiaanse woord voor tempel is trouwens Wat.

Arc de Triomphe

Vandaag hebben we de rivier gevolgd richting het noorden. Het is inderdaad waar dat wanneer je de stad uit bent de weg ook op is, allemaal kuilen en het zijn zandwegen. Koeien, geiten, kippen het loopt allemaal los op straat. Op een gegeven moment was de weg helemaal op, maar in de verte zagen we een veerboot, dus hop daarheen. Met de veerboot naar de andere kant.  Maar daar was het echt slecht rijden gaten als kraters, niet te doen. Dus bij de volgende veerboot weer terug naar de bewoonde wereld.

Mekong rivier veerboot

veerboot              zo vervoer je een koe

Eten doen we bij stalletjes langs de weg, daar vinden wij het echt lekker eten, ze gebruiken zoveel groenten en kruiden. Je eet hier voor gemiddeld 2euro met z’n tweeën, Laos is sowieso een goedkoop land om doorheen te reizen.

eet stalletjes                          kippensoep

Het Laos hier lijkt heel veel op Vietnam en Cambodja, niet vreemd natuurlijk,  omdat het buurlanden zijn.

Morgen hebben we een reisdag, we gaan verder naar Vang Vieng.  Het schijnt daar weer een heel andere wereld te zijn, we maken het mee. Daar hebben we in iedergeval een guesthouse met een zwembad om af te koelen, yeah!!!!!  Het is het echt warm, om niet te zeggen heet hier. Het regenseizoen is ten einde. Maandagavond en dinsdagmiddag hebben we regen gehad, maar nu is het strak blauw en heet.

Liefs Wim en Monica

1. Mam:
    28 oktober 2016
    Jullie komen wel van de ene in de andere wereld terecht en dat is allemaal wel heel bizonder ,want als je de veerboot ziet ook iets aparts en dan die koe op een kar ,je waant je in vroegere tijden maar wel erg mooi om te zien,geniet nog van de komende dagen ,ik kijk er naar uit.Groetjes Mam.
  2. René:
    28 oktober 2016
    Hoi Wim en Monica,
    Ziet er geweldig uit allemaal, krijg er steeds meer zin in, tot volgende week in Bangkok