Ubud

1 juni 2015 - Ubud, Indonesië

Ubud,

Na een goede nachtrust en een rustige opstart s’morgens zijn we er met de scooter, van iemand van het personeel, op uit gegaan. En wat is het toch een prachtig eiland. De wegen zijn smal en je hebt geen echte hoofdweg. Er staan nergens borden, dus je weet niet waar je bent. We kwamen uit bij zulk mooie rijstterrassen met adembenemend uitzicht.  De rijstvelden zijn sowieso een indrukwekkend landschap om doorheen te rijden.

rijstterrassen

S’middags op tijd terug voor de afternoon tea in ons huisje. Heerlijk,men serveert thee met erbij lokale producten om te proberen, natuurlijk allemaal even lekker.

De volgende dag moesten we er al vroeg uit, 6.00uur, om te gaan mountainbiken door de rijstvelden en omliggende dorpjes. Zo vroeg omdat het dan nog niet zo warm is. De fiets was voor Wim wat aan de kleine kant, want ja de Balinezen zijn niet zo groot, maar het ging. Veel uitleg gekregen over hoe de rijst  geteeld en geoogst wordt en er waren behoorlijk wat mensen aan het werk op de velden zodat we het met eigen ogen kunnen zien. Zwaar werk. Doordat je op de fiets bent kom je op plaatsen waar je anders niet komt.  Bij een kleine boerderij waar net de varkens gevoerd werden, zoals bij ons 50 jaar geleden. Bij een kippenboerderij met een vooroorlogse legbatterij, duizenden kippen in te kleine hokken en straks dus ook in te hete hokken.

fietsen Door de rijstvelden                    werken op de rijstvelden                                                           legbatterij

In een dorp alle uitleg gekregen betreffende het hoe en waarom van het Hindoeïsme.  Ik dacht altijd dat alle offeringen die elke dag buiten op de stoep neer worden gelegd voor de “goden”waren, maar die zijn juist voor de boze geesten om ze tevreden te stellen en buiten de deur te houden, je kunt er maar druk mee zijn.  Voor de goden leggen ze de offeringen op het altaar in huis. Elke familie heeft een eigen tempel in de tuin. We hebben ontbijt gehad op een markt bij de lokale bevolking waar het varken net van het spit af was, bijzonder.

Na deze heuvelachtige tocht kregen we bij terugkomst een heerlijke ontspanningsmassage, je moet er iets voor over hebben, maar dan krijg je ook iets!!!

Het is vanavond volle maan en dat betekend een feestdag op Bali. Iedereen moet naar de tempel om zich daar met het heilige water te wassen. Wij zijn even gaan kijken en wisten niet wat we zagen, mensen op elkaar gepakt in een bad, ze moeten een rondje lopen om bij de bronnen te komen en ze deden er 2 uur over terwijl het maar een klein bad is!!!

bad bij de tempel                                de bronnen

Tot schrijfs uit het prachtige Bali,

Xxx Wim en Monica

1. Mam:
    2 juni 2015
    Jullie maken zo wel heel veel aparte dingen mee maar reuse mooi omdat op de foto-s te zien dan maak je vanuit hier de reis een beetje mee ik vindt het heel mooi om te zien,geniet maar heel veel en rustig aan.Groetjes Mam.
  2. Wim Simmelink:
    2 juni 2015
    Ze moeten jullie buiten de deur houden ! Niet de boze geesten . Ja , ik ben weer een beetje jaloers ! Dat begrijpen jullie wel . Geniet er maar lekker van ,ik sla me er wel doorheen . Grt.de Ouwe