Tirtagangga, Waterpaleis

14 september 2012 - Tirtagangga, Indonesië

Tirtagangga, Waterpaleis

Om 10 uur zijn we opgehaald in Ubud om door te reizen naar Tirtagangga, dit is het waterpaleis van de voormalig koning van Bali.
Voor we daar aankwamen zijn we nog gestopt bij een weeffabriek, waar sarongs en kleden geweven worden. Er zitten allemaal vrouwen aan weefgetouwen en er zijn er ook die d.m.v. 2 fietswielen de wol op rollen doen. Er is ook een hele grote machine die modellen maakt die de vrouwen dan na moeten weven, het ziet eruit als die papieren die bij ons in en uit een draaiorgel gaan, een soort braille. Vooroorlogs voor ons maar wel fascinerend om eens te zien.

Het waterpaleis is niet echt een paleis maar veel waterpartijen met beelden e.d. erin. De koning kwam hier alleen maar om te rusten. De gebouwen waar ze woonden en sliepen zijn nu omgebouwd voor verblijven voor de gasten. Wij kregen de poolvilla, lachen, een kamer met een eigen zwembadje voor de deur en een waar hemelbed.
S’middags zijn we naar de andere paleizen van de koning geweest en de eerste was oude boel, niet veel aan maar de tweede was echt mooi, de tuinen, bomen en bloemen prachtig.
Er was net een bruidspaar foto’s aan het maken, echt van die stijve portretfoto’s, en ze waren  helemaal in de plamuur gezet zo stijf, we hebben er een foto van.
Het waterpaleis zelf is geweldig om te zien, op het moment dat je door de poort komt heb je echt zoiets van wauw. Er was ook een zwembad met “heilig” water, voor ons zag het eruit als gewoon water maar ja als je erin gelooft kan alles, en de mensen zijn zo gelovig daar doe je mee heen.
Bali wordt ook wel het Godeneiland genoemd met nu begrijpen we waarom, iedereen is de hele dag met het geloof bezig en alle goden die daarbij horen, wij vinden het mooi dat ze ergens zo voor gaan maar je kunt het ook overdrijven……..met andere woorden wij worden hier helemaal Yin en Yang!! Ha, ha.
Gisteravond zijn we eruit gelopen want buiten het waterpaleis zitten een paar eettentjes van de lokale bevolking, Warung genoemd. Die zie overal langs de kant van de weg en die schijnen heel goed te zijn. En inderdaad het is er goed, netjes en gezellig. Er werd door een paar jongens gitaar gespeeld en gezongen en er was een stel uit Zuid-Afrika en 2 meisjes uit Zwitserland en met z’n allen aan 1 tafel hebben we samen met de Balinezen een leuke avond gehad.

Groetjes en dank voor jullie berichtjes, Wim en Monica