Tanzania dag 6, bosjesmannen,

12 november 2011 - Ngorongoro, Tanzania

Tanzania dag 6, bosjesmannen,

Vanmorgen vroeg om 5 uur werden we wakker gemaakt omdat we met bosjesmannen gingen jagen.
Er was ons al verteld door Abu dat zij nog heel erg primitief zijn, en gisteravond bij het diner waren er veel mensen die deze excursie heel graag hadden gedaan, maar alleen Menno Hofland waar wij geboekt hebben doet dit, waarom weet ik ook niet maar als je hier dan toch bent doen we dit er maar bij, geen idee hebbende waar we in terecht komen. Toen we daar aankwamen na 1 uur rijden door de bush en wakker gemaakt te zijn door het heen en weer schudden want het is natuurlijk geen asfalt waar je op rijd!! Er was nog een ander Nederlands stel en die gingen met ons mee, wat gezellig was. Wij vonden het daar meteen zo vies en goor, ze zaten marihuana te roken, dit Abu al verteld, zij hebben helemaal niks, leven in grotten zoals 2000 jaar geleden en hebben nu hutjes tegen de regen, wat natuurlijk niet helpt, dat kan een blinde zien, maar ze zaten daar mannen apart van de vrouwen, het zag er niet uit en stonk verschrikkelijk, allemaal nog niet erg maar toen moesten wij die mensen (ze leven als dieren, maar we noemen ze mensen)een hand geven.

Ze gingen een vuurtje maken door met een stokje te draaien en daarna namen ze hun pijlen en boog en ze gingen rennen, niet even zeggen kom mee, dus wij erachteraan. We hebben zo 3 uur gelopen en tussendoor hebben zij beestjes geschoten met hun pijl en boog, ze werkten wel goed samen want als er 1 een beestje zag zitten in een boom deden ze fluiten en dan kwamen de anderen en gingen ze om de boom staan net zolang dat het gelukt was om het beestje te doden. Dat waren een soort eekhoorntjes, en als ze hem hadden trokken ze de speer eruit en beten in zijn hoofd zodat hij meteen dood was, goor, de andere Nederlandse vrouw ging meteen aan het kokhalzen toen we dat zagen, maar ja zo leven zij en dat is hun voedsel hoe vies ook. Verder hebben ze geen grote dieren gevonden om te doden, wel wat vogels enzo. Toen we terugkwamen bij hun kamp was daar een klein kindje, ik denk 1 of 2 jaar en hij pakte meteen zo’n dood eekhoorntje en begon ermee te spelen, bizar, vervolgens pakte hij een dode vogel om erin te bijten en bloed eruit te zuigen, toen was het voor mij tijd om compleet over de nek te gaan.
Wij kunnen niet begrijpen dat er Nederlanders zijn die meedoen aan groeten uit de rimboe.
Hierna zijn we onderweg gestopt bij een familie die de speerpunten maakt, dit gaat echt zoals het bij ons 40jaar geleden ging, zie foto’s. Vanmiddag hebben we rust gehad omdat we wel erg vroeg wegwaren. Dus tot morgen dan gaan we naar de Serengeti terug naar de mooie dieren en al met al hoe vies ook we hadden dit niet willen missen omdat bijna niemand daar komt, terug in de lodge waren er veel die de foto’s en film wilden zien omdat zij daar niet heen kunnen, dus hebben wij hun ook maar misselijk gemaakt.

Groeten, Wim en Monica