Siem Reap en de tempels

17 november 2015 - Siem Reap, Cambodja

15 november 2015 Siem Reap,

We zijn weer verder gereisd en de weg naar Siem Reap is een groot verschil met de andere weg vorige week. Deze weg is tenminste normaal en in 3 uur zijn we in Siem Reap. De chauffeur legt uit dat deze weg aangelegd is door mensen uit Thailand en de andere weg door mensen uit Vietnam en Cambodja, tja verschil moet er zijn.

Het lijkt wel of we in Thailand aangekomen zijn, het is een giga verschil met de andere kant van Cambodja daar ziet het er veel armoediger uit.  Hier bruist het van de energie. We hebben gelukkig weer een hostel met een zwembad voor afkoeling in de middag. S'avonds op de markt gegeten en daar zagen we ook slangen en sprinkhanen, hebben we niet gegeten. We zijn toch maar voor vis gegaan.

slangen op een stokje als sate               sprinkhanen met groente

Net buiten Siem Reap staat Angkor Wat, de grootste overblijfselen van tempels wereldwijd.  De zonsopgang bij Angkor Wat daar komt iedereen hiervoor naartoe dus morgenvroeg staan we om 4 uur op om richting de tempel te gaan voor de zonsopgang. We gaan het meemaken.

16 en 17 november 2015 tempels, tempels en nog eens tempels.

Maandag. Het was echt vroeg vanmorgen, 4.00 uur wake-up call, 4.45 uur met tuktuk richting Angkor Wat.

We zijn niet de enigen en dat hadden we al gehoord. We lijken wel eenden, één lange rij tuktuks en later bij de ingang één lange rij mensen richting de tempel. Je ziet geen hand voor ogen het is nog pikkedonker, maar het heeft wel wat. Ze zijn hier wel slim, je entreekaartje wordt voorzien van een foto zodat je niemand je kaartje kunt geven. Alle tempels liggen nl. een eind uit elkaar en tussendoor kun je naar de stad terug.

entreekaarten voor de tempels

Om 6.05 uur ia het zover en komt de zon op. Nou het is echt de moeite waard en we zijn blij dat we gegaan zijn.  Er staan werkelijk duizenden mensen te kijken en dat 7 dagen per week.

zonsopgang Angkor Wat        zonsopgang Angkor Wat

zonsopgang Angkor Wat

Na dit mooie schouwspel eerst gaan ontbijten en nog even gaan liggen. Om 10.00uur is de tuktuk er weer en gaan we alles bij daglicht bekijken.  Wij zijn niet zulke liefhebbers van deze bezienswaardigheden, maar geven ze het voordeel van de twijfel.  Het is prachtig om doorheen te lopen, we zijn in het totaal 4 uur bezig geweest om drie tempels te zien.  Er was er één bij waar de wortels van bomen overal doorheen groeiden, bijzonder mooi.  Je ziet overal veel bruidsparen die hier hun trouwfoto’s maken.  Maaaarrr het blijven toch wel veel oude stenen!! Ha. Ha.

grote tempel       fotoframe       ik hoog boven en Wim beneden voor het hoogteverschil

deze foto moet je gewoon maken                 Angkor Wat

Dinsdag zijn we de rest van de tempels gaan bekijken en hebben we het licht gezien, ha,ha.  (zie foto).

we hebben het licht gezien       een tempel overwoekerd door wortels van bomen            wortels groeien overal doorheen

Yeah!!!!      spreekt voor zich    ingang

Ze hebben trouwens een aantal blikken Chinezen open getrokken want het stikt van de grote groepen Chinezen, en dat zijn echt eenden, lopen overal achter elkaar aan en waar één een foto maakt dan komen de anderen aan rennen om ook daar een foto te maken, zo lachen.

We nemen bij deze onze woorden terug over oude stenen en dergelijke, want deze tempels zijn echt de moeite waard en we begrijpen dat ze op de werelderfgoedlijst van Unesco staan.

ik boven Wim beneden voor het hoogteverschil

Op de weg terug naar de stad zeiden we tegen elkaar dat we het goed hebben gepland om deze stad als laatste te doen.

De laatste dagen gaan we nog op de scooter, we hebben er weer één kunnen huren.

Lieve groeten allemaal,  Wim en Monica

1. Mam:
    18 november 2015
    Wat prachtige foto-s allemaal en de zonsondegang super mooi jullie zien wel van alles wat je normaal nooit zou zien ,geniet nog van de laatste dagen .Groetjes Mam en Huub.