6 november 2015 Choeung Ek en Tuol Sleng

6 november 2015 - Phnom Penh, Cambodja

Gisteravond heerlijk vis gegeten op de avondmarkt, elke avond vanaf 18.00uur wordt de markt gehouden in de straten en alles staat vol met groente, fruit, vlees, kikkers en heel veel vis. Op een terras waar de locals zaten garnalen en verse vis gegeten, 3 blikjes bier erbij, totale kosten: €.  12,00.

Heerlijke garnalen                        Gebakken vis met verse groeten en fruit

Vanmorgen vroeg naar Choeung Ek (Killing Fields) en Tuol Sleng gevangenis geweest. Niet het leukste wat we gaan zien in Cambodja maar hoort er wel bij.     Je kunt het vergelijken met Auschwitz voor Europeanen, alleen dit is nog niet zolang geleden, van 1975 t/m 1978 waren de gruwelijkheden waarbij 3 miljoen mensen vermoord zijn door hun eigen volk. Iedereen hier heeft dus wel familieleden die erbij zijn geweest. Net als in Auschwitz hoeven ze niet te zeggen dat er uit respect stilte gewenst is, dit doe je toch al.

Pas op voor de botten (menselijke)

Je loopt hier langs de voormalige massagraven en ziet botten in de grond liggen waar je omheen moet.  Er is ook een boom waar baby’s tegen dood geslagen werden. (leuke vakantie)! Maar als je hier bent moet je ernaar toe.

Vreselijke boom waar baby's tegen doodgeslagen werden

Het is goed geregeld, je krijgt een kastje met hoofdtelefoon en in het Nederlands wordt je langs alles geleid terwijl je luistert naar de geschiedenis. Er staat een monument met allemaal schedels. Alweer zo’n gek die een kwart van de bevolking uitroeit, bah.

.schedels in monument

Aansluitend zijn we naar de Tuol Sleng gevangenis geweest waar de mensen gevangen gezet werden en gemarteld alvorens naar ze naar de Killing Fields gebracht werden.

De rest van de middag een kaartje gelegd want het is gaan regenen en dat is het blijven doen.Tegenover het café is een kapper, niet zoals bij ons, maar gewoon op de stoep. En hoe hard het ook regent ze blijven knippen.

kapper op straat

Wat betreft de bevolking, iedereen is behulpzaam en vriendelijk, ze willen alles voor je doen, maar bijna niemand praat Engels dus zelfs met handen en voeten kom je er soms niet uit, maar het levert wel komische taferelen op.

Groeten allemaal,   Wim en Monica

1. Mam:
    7 november 2015
    Ik vindt het fijn dat ik nu wat hoor en ben heel blij dat jullie het goed naar de zin hebt en lekkere vis is jullie kosje ik hoop dat jullie nog veel genieten gaat het goed met Wim en met jou want zorgen maak ik me toch zo ver weg.heel veel groetjes van , Mam en Huub.
  2. Wilma:
    7 november 2015
    kippevel krijg ik er wel van. maar het is zoals je verteld , je kunt er niet om heen.
    hopelijk verder leukere dingen en vooral genieten
    liefs wilma
  3. Louis en Gerdie:
    8 november 2015
    Lieve Wim en Monica,
    Heel indrukwekkend en inderdaad hiervan lopen de rillingen over je lijf.
    knap van jullie dat jullie ook dit willen zien. Maar zo krijg je wel een eerlijk beeld. Hoe is het eten bevallen? Ik hoop dat je die griezeldingen hebt laten staan. Kom maar op met je volgende ervaringen, kan niet wachten haha.
    Veel plezier in ieder geval.
    Xxx Gerdie