Langkawi, magrovetoer en laatste dagen

15 september 2013 - Langkawi, Maleisië

We zijn weer 2 dagen verder en gisteren hebben we een mangrove toer gedaan. Dit is een toer met een boot door het mangrovebos heen. Een mangrovebos groeit bij laagtij en de wortels zijn dan allemaal boven de grond. We hebben zeearenden gezien, slangen en apen. De gids was erg vermakelijk en kon mooi vertellen en heel goed uitleggen. Hier hadden wij geluk mee, in elke boot gingen 10 mensen, maar wij hadden 2 boten en in de andere boot zaten maar 6 personen dus werd gevraagd of er 2 van onze boot naar de andere boot gingen. Geen probleem maar de gids bleef in onze boot, anders hadden wij geen uitleg gehad. Halverwege hadden we een stop bij een viskwekerij. Leuk om te zien en er waren roggen die je kon voeren, Wim deed dat en natuurlijk werd hij gebeten door dat beest, niks ernstigs en de jongens daar moesten erg lachen.  Er was ook een vis die klein was maar dan gingen ze hem aaien op zijn buik en dan werd hij heel groot en heel erg rond, net een levende angry bird, zie foto, zo raar en als je hem dan in zijn buik duwde liep hij als het ware leeg.

Hierna gingen we naar grotten met vleermuizen, en hier hebben wij helemaal niets mee, hoef ik ook niet te zien, want het stinkt altijd vreselijk in dat soort grotten, dus wij zijn maar snel doorgelopen, maar er waren er honderden bovenin de grot, zo goor.

De hele toer, alsmede de lunch was erg gezellig, wij hadden een leuke groep, een ouder echtpaar uit Zuid-Korea in, een echtpaar uit Kuala Lumpur, 2 jongens uit Libanon die werken in Maleisië.  Iedereen was geïnteresseerd in elkaar en daardoor leek het of de groep al lang samen reisden. De gids had dat ook, het was gewoon ontspannen. Erg leuk om mee te maken.

Vanmiddag hebben we een strand middagje gedaan en morgen gaan we nog een keer terug naar de  kabelbaan en Oriëntal Village, want dat heeft toch wel veel indruk gemaakt. Morgenmiddag sluiten we af met het strand, je moet hier niet te lang zijn, want je verbrand levend, dus in de schaduw blijven is hier een must!! Vervolgens gaan we om 19.00uur naar het vliegveld voor onze terugreis.

Tijd om Maleisië te omschrijven: we hebben west-Maleisië gedaan en we hebben zoveel moois gezien en dat alles in een relaxt tempo. Het land is heel westers en totaal anders dan andere Aziatische landen.  De bevolking is overal vriendelijk en erg behulpzaam. Je kunt overal heerlijk eten. Wij hebben nog nooit zo’n groen land gezien. De regenwouden zijn overweldigend om in het echt te zien.  Het is een land dat in opkomst is, ze zijn overal huizen aan het bouwen, de economie draait hier op volle toeren. De temperatuur is hier het hele jaar hetzelfde, 32gr. overdag en 24gr. s’nachts.

Er zijn 2 seizoenen, droog en regenseizoen. Wij waren er tijdens het regenseizoen en hebben naast af en toe een bui overdag heel goed weer gehad.

Dank dat jullie ons gevolgd hebben en tot de volgende bestemming!!

Wim en Monica