Laatste dagen Siem Reap en omgeving,

21 november 2015 - Singapore, Singapore

Laatste dagen Siem Reap en omgeving,

Voor de laatste 2 dagen hebben we weer een scooter kunnen huren. We zijn gewoon gaan rijden en dan maar kijken waar je uitkomt. Je komt in ieder geval altijd bij markten uit, want die zijn hier in overvloed, je snapt niet dat ze altijd alles verkocht krijgen, wat een handel allemaal. Zelfs oliebollen.

restaurant op de markt              oliebollen

We hebben door een dorp gereden dat op palen gebouwd is, dat is toch ook echt nog armoede, maar het zorgt voor mooie foto’s.  Kwamen langs een steenfabriek en daar waren ze een tempel in het klein aan het namaken vanaf een foto.  Een jongen kon een beetje Engels en liet ons alles zien en gaf uitleg. Zo mooi om te zien hoe ze dat doen, alles wordt met de hand uitgehouwen. Alles is symmetrisch, vakmanschap.

huizen op palen              dorp op palen  alles met de hand gemaakt      20151119_110457

Het zit er bijna op, de was net weggebracht naar onze wasvrouw, dus zaterdag kan alles zo de kast in.

1 kilo was voor 1 US dollar, geen geld, kun je zelf niet voor wassen en strijken.

Morgenavond vliegen we via Singapore terug naar Nederland, dat zal even tegenvallen qua temperatuur, hier is het elke dag tegen de 35-40 graden.

Tijd om Cambodja samen te vatten:

Het is een land in opbouw, in alles zie je dat ze wel willen maar het nog niet goed kunnen. Om een voorbeeld te geven in restaurants gooit iedereen de gebruikte servetten en dergelijke op de grond, dus dan heb je dubbel werk met opruimen en het staat zo vies al die rotzooi op de grond. De volgende generatie zal voor verandering zorgen want zij leren Engels, dit verschil zie je al goed in Siem Reap, daar doen ze dat al niet meer in de restaurants.  De bevolking is overal vriendelijk en behulpzaam. Wij hebben onszelf nergens in Cambodja onveilig gevoeld.  Je kunt gewoon overal zelf naartoe en er zijn genoeg guesthouses.  Iedereen vindt het leuk om gefotografeerd te worden, als je voorbij komt zwaaien ze altijd.

kinderen zijn zich aan het wassen     lief meisje

Het is altijd rond de 35graden, zomer en winter, alleen van februari t/m mei is het te heet zeggen ze hier. Het eten is overal goed, veel verse vis en durf je niet op de markt te eten er zijn genoeg restaurants die prima zijn. Eten en drinken is goedkoop, een halve liter tapbier kost 1,00 US dollar eten gemiddeld €. 3,50 tot €.6,50 voor een hoofdgerecht.

Wij hebben weer een hele bijzondere en mooie reis gehad.

Dank jullie wel voor jullie lieve en gezellige berichten en dat jullie ons gevolgd hebben,

Groetjes, Wim en Monica

P.S. Op het moment dat ik dit plaats zitten we in Singapore in plaats van in het vliegtuig naar Amsterdam. Omdat de vlucht van Siem Reap naar Singapore vertraagd was hebben we de aansluiting gemist. We hebben nu 1 extra dag in Singapore. Singapore Airlines heeft ons in een groot hotel in de stad  ingecheckt en voor alles wordt gezorgd, het is niet anders dus we maken er maar een mooie dag van,  alleen is het uitzicht van de kamer wel anders.

Uitzicht hotel Singapore

1. Mam:
    21 november 2015
    Bedankt voor de mooie reisverhalen en de prachtige foto-s daarbij,een hele fijne terugreis naar ons koude Nederland.Groetjes Mam en Huub.
  2. Wilma:
    22 november 2015
    het was weer een geweldige reis van jullie met een mooi verslag . bedankt dat ik hier per PC van mee kon genieten.
    goede vluchten wel thuis
    liefs wilma