De laatste dagen Hoi An

12 april 2013 - Hoi An, Vietnam

De laatste dagen,

Gisteren zijn we naar een lampionnen fabriek geweest en het is heel bijzonder om te zien hoe ze de bamboe verwerken tot lampions, hier hebben ze stof om de lampions, wij dachten dat alles van papier was, maar elk stukje wordt apart op het hout gelijmd. Je kon zelf ook een lampionnetje maken maar wij hebben het maar bij kijken naar anderen gehouden. Het zag er friemelig uit en zij doen dat zo snel met die kleine handjes, onze handen zijn daar niet echt op gebouwd.   de lampionnenfsbriek           onze lampionnen

Vervolgens kwamen door een wijk waar ze alle bamboe rooiden en schilden, ook maken ze heel veel daken van de bamboebladeren. Als je zo door zo´n wijk rijd vragen ze allemaal of je wilt kijken, ze zijn erg trots op wat ze maken en dat mag ook.
We kwamen uit bij de rivier en hebben het pont naar de andere kant genomen en daar waren ze pinda’s aan het oogsten, eerst trekken ze alle wortels met pinda’s uit de grond en daarna plukken ze de pinda’s er vanaf. Thuis worden ze gedroogd op de grond(zie foto´s).     zo komen pindas uit de grond           uitleg over de pindas

Eenmaal terug Hoi An naar de kapper zodat Wim kort geknipt naar huis kan en de was weer opgehaald, alles is weer schoon en kan thuis zo de kast in.   naar de kapper voor € 3.00

De laatste dag is aangebroken en we zijn er klaar voor om terug naar Nederland te gaan met hopelijk een koffer vol zon!!!
We hebben een prachtige, aparte reis naar Vietnam gehad. Het is Azië, maar dan weer heel anders.
Het is een heel mooi land met prachtige natuur.   prachtige bloemen
De mensen zijn niet alleen erg hartelijk en vriendelijk maar ook ontzettend nieuwsgierig.
Ze komen bv naast je rijden en vragen je te stoppen om je te vervolgens van alles te vragen, waar je vandaan komt, hoelang je in Vietnam blijft,hoeveel kinderen je hebt kortom ze willen alles weten. Wij gaan altijd zitten kaarten op een terrasje en hier komen ze achter je staan en willen weten wat voor spel we spelen. Ze zijn heel leergierig en heel vrolijk.  zo klein zijn ze in Vietnam

Vandaag gaan we voor de laatste keer rond scooteren want het blijft elke keer weer leuk, dat zwaaien en roepen.   verboden te toeteren

Bedankt dat jullie ons gevolgd hebben,
Groetjes en tot de volgende bestemming , Wim en Monica