Laatste dagen Bali juni 2015

18 juni 2015 - Sanur, Indonesië

Laatste dagen Bali,

We zijn nog naar de markt in de hoofdstad Denpasar geweest, we kwamen er dinsdag langsrijden en wilden er woensdag naartoe, maar ja zonder borden op de weg gingen we een heel eind goed, maar het verkeer is druk alles rijd door elkaar heen. We reden natuurlijk verkeerd, maar er was een man op een scooter die zag dat we aan het zoeken waren en hij is voor ons uit gereden en heeft ons bij de markt gebracht.

alles kan mee op een scooter                benzine tanken

De markt is echt heeeeel groot, er zijn 2 binnen markten van 3 verdiepingen en dan buiten nog alles. Fruit, kruiden,bloemen, levende kippen en eenden en voor de rest allemaal kneut. Maar het is altijd gezellig om rond te lopen en met de mensen te praten. Dit is geen markt waar toeristen komen dus ze vinden het leuk om een praatje te maken en zitten niet te drammen dat je wat moet kopen.

Markthal eenden in hok Kippen en eenden

Allemaal snoep mandje met tomaten

Op de terugweg geluncht bij een Warung (restaurant) we hadden een kleine rijsttafel met soep, rijst, saté en groenten, twee flessen water en voor bij het kaarten hebben we ook nog 2 zakken kroepoek meegenomen. We moesten voor dit alles maar liefst €. 3,10 afrekenen.

warung van de lunch

De laatste dag een stranddagje voor we onze koffers gaan pakken. Komen we aan bij het strand, staat er een grote groep Balinezen, allemaal op z’n zondags gekleed, dus een ceremonie. Wij toch maar even gaan kijken, we zijn 50 meter van het strand, we zien alle toeristen op bedjes liggen of op een terras zitten,  we kunnen gewoon bij de groep gaan staan en Wim is groot dus kijkt eroverheen en zegt: “daar ligt iemand opgebaard”. Was het een crematie van een 75jarige man.  Iedereen staat om een baar van bamboebomen en legt bloemen, versieringen en sieraden op de overledene.  Als het ritueel klaar is komt er een man aanlopen met een gasfles en brander en steekt de hele boel aan. Je mag gewoon foto’s maken en filmen.  Gek genoeg voelde het helemaal niet zo luguber als het klinkt. Het was zeer respectvol en we zijn erg blij dat we dit mee hebben mogen maken. Een heel bijzondere laatste vakantiedag.  Hierna zijn we alsnog op het strand gaan liggen terwijl we alle geluiden van de ceremonie horen. Thats Life!!!

crematie

Het zit er weer op. Later, deze bijzondere dag, vliegen we terug naar huis. De zon hebben we vorige week al naar jullie gestuurd, dus we gaan er vanuit dat die schijnt!!

Tijd om Bali te beschrijven. Het is een heerlijke vakantie bestemming, alles is aanwezig, mooie natuur, cultuur, strand, heerlijk eten en niet onbelangrijk voor ons Nederlanders, het is een goedkope vakantiebestemming. Voor iedereen is er wel wat te vinden om op vakantie naar Bali  te gaan, maar het zou wel zonde zijn als je alleen voor een strandvakantie gaat, dan mis je zoveel moois.

De rijstvelden moet je gezien hebben en daarvoor ga je naar Ubud, minimaal 3 dagen.

De bevolking is erg vriendelijk en altijd bereid tot helpen.  Wij hebben 2 weken rond gescooterd en dat is heel goed te doen, ze rijden hier wel links dus het blijft opletten. Doordat je scootert kom je op plaatsen waar je met een auto niet komt.

Mensen dank dat jullie ons gevolgd hebben en tot ziens in Nederland.

Tot de volgende bestemming!!xxx Wim en Monica