Koninklijk paleis en op weg naar Battambeng

10 november 2015 - Battambang, Cambodja

9 november 2015, laatste dag Phnom Penh.

Wat gaat de tijd toch snel, alweer de laatste dag in deze bijzondere stad.

Ondanks de hitte vanmorgen meteen naar het koninklijk paleis gegaan, werkelijk prachtig allemaal. Het paleis is open van 8.00-11.00, maar om 10.15uur gaan de poorten dicht zodat iedereen om 11.00uur weg is, beetje raar. Er zijn zoveel gebouwen en tempels, knap hoe ze dat vroeger gebouwd hebben.

Koninklijk paleis                     koninklijk paleis      onafhankelijkheids beeld

Even iets anders, als je hier s’avonds langs de boulevard loopt, liggen er allemaal mensen met kinderen,  baby’s op dozen te slapen op de stoep, dat is wel confronterend. Daaraan zie je dat hier nog grote armoede is.

Het vervoer voor morgen is geregeld en om 9.00uur vertrekken we naar Battambang, een rit van ongeveer 6uur.

10 november 2015, op naar Battambang,

Als je hier gaat reizen kun je kiezen uit 3 mogelijkheden, USD 3 voor een bus (soort breng), USD 6 voor een mini bus, USD 8 voor een nachtbus (soort breng) of USD 12 voor een luxe mini bus met airco en wat zijn we blij dat we de laatste gekozen hebben.  Zodra je de stad Phnom Penh verlaat is het asfalt alsmede de weinig Engelsprekende bevolking op. Het is een zandweg en zelfs wij proeven het stof.  Om een voorbeeld te geven van het Engels hier, gisteravond vroegen we om de rekening: “can we pay please”, komen ze een potlood brengen. Het is wel aandoenlijk, want ze blijven bij je staan en blijven je vriendelijk toe lachen. Wim moest zijn portemonnee laten zien en toen kwam er weer iemand met een potlood. Maar het is gelukt. Dus vandaag bij de stop voor lunch twee kippensoep besteld, krijgen we een pan rijst met een fles maggie??  Maar ze blijven vriendelijk en lachen dus wij doen maar mee.

op weg naar Battambang                op weg naar Battambang

Na 300km en 6 uur later zijn we in Battambang, op het eind nog gestopt bij het huis van de chauffeur, vrouw en kind moesten ook nog mee.  Het was geen vervelende reis, er was genoeg te zien onderweg, maar de levensstandaard ligt hier nog ver in het verleden.

We hebben een leuk hostel van een Cambodjaanse familie waar Cambodjaanse kinderen uit school komen zwemmen, dus gezellig.

Vanaf morgen zijn we 2 dagen op trip  met iemand die ik via Tripadvisor heb gevonden en die goed Engels schijnt te spreken. Wij zeggen: op naar het platteland!

Liefs, Wim en Monica

1. Mam:
    10 november 2015
    Jullie maken daar echt van alles mee maar daar zijn jullie ook voor gegaan,dus geniet er met volle teugen van.het zijn wel prachtige foto-s die jullie hebt gemaakt,ik heb wel erg moeten lachen als je kippensoep bestelt en je krijgt rijst met magie dat is weer eens wat anders.Nog heel veel mooie trips. groetjes Mam en Huub.
  2. Franca Beijer Kersten:
    10 november 2015
    Haa Zus en Wim, super om jullie zo te volgen, en op de hoogte te blijven. Ben benieuwd naar platteland belevenissen. Hou je taai en veel reisplezier komende dagen, liefs Jezus xxx
  3. Leony:
    11 november 2015
    Haha, geweldig grappig dat ze slecht/geen Engels verstaan.
    Veel plezier op het platteland met zijn nieuwe avonturen. Ik zie je verslag graag tegemoet. Knuffels Leony