van Hue naar Hoi An

8 april 2013

Zondag 7 april en maandag 8 april 2013

Vanmorgen op de fiets gestapt richting de verborgen stad om toch maar wat cultuur te snuiven. Hier liggen de paleizen van de laatste keizers van Vietnam, althans de overblijfselen ervan. Het blijft knap wat ze vroeger konden bouwen, maar als wij één ruïne gezien hebben geloven we de rest wel.
Onze weg vervolgd naar een mooie toren, en zoals ik al schreef we gaan nog geld vragen om naar Wim te kijken, maar nu was ik aan de beurt. Een groepje Vietnamezen kwam naar ons toe en de man wilde meten of ik echt groter was dan hij en ja hoor, ik ben niet zo groot maar wel groter dan hij. Dus vroegen ze of ze alsjeblieft foto´s van ons mochten maken,het moet niet gekker worden, dus met een groep Vietnamezen op de foto, ze hebben gebogen voor ons om ons te bedanken, dus laat het geld maar zitten!
We zijn daarna met een drakenboot naar de overkant gebracht, een soort pont. We werden afgezet aan de oever en moesten omhoog lopen met fiets over rotsen door de bush en boven aangekomen was er een vrouwtje die vroeg of we bij haar huis soep wilden eten, natuurlijk doen we dat. Noodle soep gehad en gezellig met het vrouwtje gekletst. Over alle hobbels en bobbels verder en meteen om de hoek was een huisje en daar waren ze wierook aan het maken. De fiets maar weer afgestapt.
Het is mooi om te zien hoe ze dat maken, het lijkt op zo´n apparaat waar ze bij ons verse worst mee maken (zie foto´s). En natuurlijk wierook gekocht.

Weer een mooie dag gehad

wierook maken

Maandag 8 april 2013.
Het vervolg van onze reis gaat vandaag van Hue naar Hoi An, een schilderachtig plaatsje in het zuiden. We hebben ervoor gekozen om met een chauffeur van de B&B van Hue hiernaartoe te gaan en zo onderweg van alles te kunnen zien.
Je moet hiervoor over een bergpas. Voordat we deze pas opmoesten hadden we geluk want het spoor ging dicht en dat is nog met een spoorhuisje en mensen die de spoorbomen met een touw naar beneden halen. En mensen die achterop de trein springen als hij voorbij komt om gratis mee te rijden. de trein een belevenis op zich
Als je bovenop de bergpas komt schijn je een prachtig uitzicht te hebben, zeggen ze, maar wij zagen helemaal niets omdat het vreselijk mistig was, dus ons uitzicht was heel wit!!
De gids vroeg waar we wilden lunchen. Wij vonden dat hij mocht kiezen en hij wist een lokaal restaurantje waar ze de beste vissoep maken.  tja zo ziet er toch anders uit
Als je in de pan keek hoefde je nooit meer wat te eten, maar toch geprobeerd, je moest kiezen voor hoeveel dong je soep wilde en wij kozen voor 25.000 dong dat is € 0.90. We kregen een grote kom soep met salade erbij. Ze raden ons af om de aparte kruiden erbij te doen want daar zouden onze magen niet tegen kunnen ivm dat het heel pittig is. Nu de gids had gelijk heerlijke maaltijd soep.     vissoep

Na de lunch verder naar Marble mountain, deze berg bestaat uit marmer, we zijn hier met een lift de berg opgegaan voor een spectaculair uitzicht en om alle Boeddha´s te zien die hier in grotten uitgehakt zijn. Dit is zo´n mooi gezicht, onvoorstelbaar hoe ze dat vroeger voor elkaar kregen. Beneden zijn werkplaatsen waar ze allemaal beelden e.d. uithakken uit rotsblokken van de berg. Sinds 3 jaar is het verboden om nog rotsen uit de berg te halen om te verhandelen anders zou er over 5 jaar geen berg meer zijn!!   uitgehakt in marbel mountain
Hierna doorgereden naar Hoi An, weer een mooi dag voorbij!!

Groetjes en dank voor jullie berichtjes, Wim en Monica