Bandung en omgeving

21 september 2019 - Bandung, Indonesië

Gisteren van Bogor naar Bandung gereden, een rit van 4 uur met de bus, het is niet zover maar je moet over een bergpas en het is overal erg druk.

Puncas pas

Bandung is een heel andere stad dan Bogor, veel meer ontwikkeld, schoner en minder hoofddoeken.Hier woonden vroeger veel Nederlanders en er is nog veel van oude glorie te zien.

Gebouw  door Nederlanders  gebouwd                    Sigaren                         Warenhuis                    Kunstboek                                                                             Landbouw                                               Opschrift

Als de mensen hier horen dat je van Nederland komt, zijn ze gelijk enthousiast en willen met je op de foto. Gisteravond op het terras komen ze langslopen en vragen dan gewoon of wij met hen op de foto willen.

Ze kunnen ook allemaal wat woorden Nederlands en willen dat graag laten horen. Er zijn hier überhaupt niet veel niet veel toeristen.

Fietsen.om te huren                        Menukaart met Nederlands eten bovenin staat Belanda dit betekend Nederland.

Omdat Wim vannacht ziek is geworden en vanmorgen niet kon en wilde eten (iets wat nog nooit voorgekomen is, hoe ziek Wim is hij moet altijd eten) ben ik vandaag alleen op pad gegaan. Ik ben met de chauffeur naar een theeplantage plantage geweest, nou dat werd me wat. Toen we daar aankwamen zei de man bij de ingang van de fabriek dat vandaag de fabriek gesloten was omdat het laagseizoen is. Ik kon wel de fabriek in met een gids om het toch te zien. dus 150.000 ruphia betaald (€9,-).Nou die man zei dus helemaal niks, geen woord en liep alleen maar door de gangen en ik er achteraan. Dus na tien minuten heb ik hem op de schouder getikt en gezegd dat ik terug ging.  Dus nou moest hij hard achter mij aanlopen, ha ha.   Terug bij de ingang vroeg de man daar of ik een kop thee wilde, nou graag.  Daarbij kreeg ik een presentje, zei hij trots:  een pakje thee. Mijn chauffeur was er gelukkig ook bij. Dus ik geef hem die thee terug en zeg dat ik het een heel duur presentje en kopje thee vind en ineens kon hij geen Nederlands meer.  Geen probleem dan Engels.  Gezegd dat het nergens op lijkt om hier zoveel geld voor te vragen en dat ik 100.000,- Ruphia terug wil, ik heb tenslotte niks gezien,  dat deed hij niet. ik ben naar de bus gegaan en de chauffeur zie dat hij het nog probeerde, ondertussen komen er mannen naar mij toe die mij wat willen verkopen en ik zeg prima, ga het geld maar binnen halen!  Maar de chauffeur komt terug en heeft alles terug gekregen, hij was het helemaal met mij eens. We hebben daarna een rondrit gemaakt en hij heeft me alles verteld van de geschiedenis van Bandung en Java.

Thee velden

Bij terugkomst voelde Wim zich gelukkig beter en hebben we samen nog een hop-on busrit gemaakt.

Hop on bus                          Hollandse bakkerij  Hollandse bakkerij

Zondag  een fietstocht gemaakt. Je komt dan door de wijken waar in het verleden de KNIL soldaten (Koninklijk Nederland Indisch leger) woonden.  Met de fiets kom he op plaatsen waar de auto niet kan komen. Was een mooie, speciale tocht.

Vroeger van Nederlanders  Straat waar KNIL soldaten woondenHuis van KNIL soldatenDoor Nederlanders gebouwd on 1920

Heel leuk om te zien hoe blij ze met Nederland zijn, de portiers bij ons hotel hebben ook van doe nostalgische kleding aan.

Portiers bij hotel

Oude fietsen.

Morgen reizen we per trein verder baar Jogjakarta.

liefs Wim en Monica

1. Franca Beijer Kersten:
    21 september 2019
    Heey zus, prachtige verhalen, zie t zo voor me, fijn dat Wim weer is opgeknapt (misschien te weinig alcohol daar ? ) We drinken er hier 1 op jullie mooie reis, liefs Jezus xxx
  2. Elly en Marcel:
    22 september 2019
    Hey, wat een belevenis weer Monica, prachtig verhaal, fijn dat wim weer is opgeknapt. Groetjes van ons.